Apakah Terapi Bowen?

Apakah Terapi Bowen?

Lebih sering daripada tidak, teknik perubatan dikenali yang paling berkesan dan paling kurang invasif adalah orang yang melakukan apa-apa lebih daripada membenarkan tubuh manusia untuk melibatkan diri dalam kapasiti sendiri untuk penyembuhan diri. Badan adalah mesin ajaib, dan mampu menahan jumlah yang luar biasa trauma, tetapi trauma yang sering memberi kesan buruk dalam cara yang tidak ketara. Kadang-kadang, kaedah terbaik untuk menangani dengan jenis ini tekanan adalah untuk membolehkan sistem saraf kita untuk mempunyai masa dan rehat yang diperlukan untuk dapat membetulkan dirinya sendiri.

Prinsip umum di sebalik Terapi Bowen adalah bahawa ia membantu untuk menggalakkan tubuh untuk pergi ke dalam keadaan penyembuhan, dan bukannya yang masih berada dalam keadaan bersedia. Ini dapat dicapai dengan sederhana rangsangan dan bersantai teknik. Tidak seperti yang lain, jenis yang sama terapi alternatif, tetapi apabila terapi tidak memerlukan sejumlah besar sentuhan fizikal antara pengamal dan pesakit. Tidak seperti akupunktur dan rawatan lain yang serupa yang berdasarkan tradisi timur, Terapi Bowen memerlukan peralatan yang sangat sedikit untuk dapat dilaksanakan dengan berkesan. Hasilnya ialah melegakan kesakitan berpanjangan serta-merta dan panjang.

Terapi Bowen beroperasi pada idea bahawa sistem saraf kita menjelma tekanan dan kebimbangan dalam bentuk kesakitan, mana badan boleh mengalami beberapa cara. Apabila sistem saraf pergi ke dalam keadaan rehat, ia menjadi lebih mampu memproses dan berurusan dengan rangsangan luar yang sebaliknya mungkin menyebabkan ia beban. Selalunya dengan hanya menggunakan ibu jari mereka, pengamal Terapi Bowen memohon tekanan yang lembut dengan tempat strategik dalam tisu badan. Mata ini boleh terletak di belakang, muka, atau tangan pesakit bergantung kepada jenis gejala yang dialami. Jika anda sudah biasa dengan perubatan Cina, anda mungkin mendapati bahawa beberapa mata ini bertepatan agak rapat dengan tapak yang penting untuk penyembuhan akupunktur.

Prinsip falsafah di sebalik merangsang titik-titik aliran utama kitaran tenaga semula jadi badan untuk berehat, dan mengembalikannya kepada keadaan aman kesejahteraan adalah sesuatu yang saham Terapi Bowen dengan akupunktur dan rawatan tradisional yang lain. Perbezaannya ialah cara di mana kedua-dua kaedah pergi tentang merangsang badan. Terapi Bowen tidak memerlukan jarum, dan oleh itu mungkin pilihan yang lebih baik untuk seseorang yang mungkin sedikit berpilih-pilih. Sebuah sentuhan ringan biasanya digunakan untuk titik tekanan strategik satu demi satu, antara yang doktor biasanya akan mengambil cuti ringkas ketiadaan dan meninggalkan pesakit bersendirian dan tenang, persekitaran yang santai.

Dengan cara ini, ahli terapi membolehkan pesakit untuk sepenuhnya mengalami pelepasan tekanan yang baru sahaja berlaku, dan tergesa-gesa emosi dan tenaga adalah mungkin berlaku dengan serta-merta selepas itu. Perasaan ini adalah sensasi yang pergi bersama-sama dengan badan kembali kepada keadaan-kira, dan memulakan proses penyembuhan semula jadi yang tersendiri. Ramai daripada menjalani selepas pasaran rawatan bagaimana menakjubkan pembebasan terpendam kekecewaan dan kebimbangan sebenarnya boleh merasa, dan banyak orang yang telah mengalami sakit yang berkaitan dengan tekanan kronik untuk beberapa bulan, atau bertahun-tahun, akhirnya dapat mencapai yang lebih tenang, kewujudan lebih aman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar